Sloboda pružanja usluga predstavlja jednu od četiri ekonomske slobode, što je od posebne važnosti za otvorenu i eurizovanu ekonomiju Crne Gore, snažno orjentisanu na sektor usluga i uz model razvoja baziran na privlačenju stranih investicija. Crna Gora kao članica STO, potpisnica više sporazuma o slobodnoj trgovini, te zemlja koja pregovara članstvo u EU i kontinuirano unapređuje poslovni ambijent redukcijom barijera u biznisu – već i danas značajno je liberalizovala pristup sektoru usluga.
Jedna od obaveza budućeg članstva u Uniji je dalja liberalizacija tržišta usluga prema EU i EEP (Evropski ekonomski prostor EU28+3), kako u pogledu slobode prava osnivanja, tako i slobode pružanja usluga na teritoriji Crne Gore koju privremeno ili povremeno pružaju oni pružaoci usluga kojima je država osnivanja država EEP, bez obaveze osnivanja u Crnoj Gori.
Postepeno se prilagođavajući budućem članstvu i funkcionisanju na jedinstvenom tržištu EU (uključujući i Norvešku, Island i Lihtenštajn kroz EEP), Crna Gora ima obavezu da ispuni sve uslove za punu primjenu Direktive 2006/123/EZ Evropskog Parlamenta i Savjeta od 12. decembra 2006. godine o uslugama na unutrašnjem tržištu do dana pristupanja EU u okviru pregovora u pregovaračkom poglavlju 3.
Glavni cilj usvajanja Direktive o uslugama bio je da se napravi napredak prema istinskom unutrašnjem tržištu usluga tako da, kako firme, tako i potrošači, mogu u potpunosti da iskoriste mogućnosti koje pruža ovaj najveći sektor evropske ekonomije. Direktiva o uslugama je veliki korak naprijed u osiguravanju da i pružaoci i korisnici usluga jednostavnije ostvare korist osnovnih sloboda zagarantovanih u članovima 49 do 61 UFEU – slobode osnivanja i slobode prekograničnog pružanja usluga. Kako bi se to i postiglo, odredbe Direktive usmjerene su na pojednostavljivanje administrativnih procedura, uklanjanje prepreka za uslužne aktivnosti, kao i poboljšanje uzajamnog povjerenja između država članica i povjerenja pružaoca i potrošača u unutrašnje tržište.
Prekogranično pružanje usluga podrazumijeva da pružalac usluge, registrovan u bilo kojoj državi članici EU (odnosno državi EEP) može slobodno prekogranično pružati usluge u drugim državama, bez obaveze registracije sjedišta poslovanja, tj. poslovnog nastanjivanja, ukoliko se usluge pružaju na privremenoj i povremenoj osnovi. Sloboda pružanja usluga znači odsutnost stalnog i kontinuiranog učestvovanja u ekonomskom životu države članice domaćina.
Osnivanje uključuje stvarno obavljanje ekonomske aktivnosti preko stalnog boravka na neodređeni vremenski period.
Direktiva o uslugama je obavezna za sve države Evropskog ekonomskog prostora (EEP) i podrazumijeva usaglašavanje institucionalnog i regulatornog okvira kako bi se omogućila:
Dva scenarija
1. Sloboda poslovnog nastanjivanja (na trajnoj osnovi) – obaveza registracije u Crnoj Gori
2. Sloboda prekograničnog pružanja usluga (na povremenoj i privremenoj osnovi, bez obaveze poslovnog nastanjivanja, registracije i izdavanja dozvole u Crnoj Gori).
Temeljna pravila
Direktiva o uslugama donosi bitna horizontalna pravila:
Zabranjeni uslovi
Uslovi koji se navode u članu 14 Direktive o uslugama su zabranjeni i moraju se ukloniti u svim propisima kojima se regulišu usluge:
Uslovi koji se trebaju ispitati
Uslove koji se navode u članovima 15 i 16 Direktive o uslugama trebalo bi ukloniti u svim propisima kojima se regulišu usluge, osim ako se u izuzetnim slučajevima mogu opravdati razlozima nediskriminacije, proporcionalnosti i neophodnosti:
Ekonomske koristi implementacije Direktive o uslugama
Nadležni organi i propisi
Ministarstvo ekonomskog razvoja
Rimski trg 46, Podgorica
+382 20 482 423
Korisnički priručnik za Jedinstvenu kontakt tačku Crne Gore
Direktiva o uslugama
Zakon o uslugama
Informacije Evropske komisije