MNE | ENG

Kontakt telefon

+382 20 482 423

Mail adresa

psc@mek.gov.me
Datum poslednjeg ažuriranja:

Usluge socijane i dječje zaštite


-- SOCIJALNE USLUGE --

Uslovi za obavljanje djelatnosti u oblasti socijalne i dječje zaštite

 Izdavanje licence pružaocima usluga socijalne i dječje zaštite

Ministarstvo rada i socijalnog staranja – Direktorat za socijalno staranje i dječju zaštitu – Direkcija za razvoj usluga i stručni nadzor nad ustanovama socijalne i dječje zaštite u skladu sa Zakonom o socijalnoj i dječjoj zaštiti  (“Sl. list CG”, br. 27/13, 1/15, 42/15, 47/15, 56/16, 66/16, 1/17, 31/17, 42/17, 50/17, 59/21, 145/21 i 3/23), nadležna je za izdavanje licence za obavljanje djelatnosti socijalne i dječje zaštite pružaocima usluga, na period od šest godina. I to za usluge u oblasti socijalne i dječje zaštite:

   1) podrška za život u zajednici;

   2) savjetodavno-terapijska i socijalno-edukativna usluga;

   3) smještaj.

Licenca za obavljanje djelatnosti se izdaje pružaocu usluge koji:

   1) je upisan u Registar;

   2) ispunjava standarde za pružanje usluge za koju traži izdavanje licence, a koji se odnose na: lokaciju, prostor, opremu, broj i vrstu stručnog kadra i program pružanja usluge.

Uslovi za licencu

Uslovi za obavljanje djelatnosti u oblasti socijalne i dječje zaštite

 Izdavanje licence pružaocima usluga socijalne i dječje zaštite

Zahtjev za izdavanje licence podnosi pružalac usluge Ministartvu rada i socijalnog staranja i uz zahtjev prilaže se:

   1) rješenje da je pružalac usluge upisan u odgovarajući Registar;

   2) akt o osnivanju;

   3) statut;

   4) akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta, ako ima više od deset zaposlenih;

   5) licenca za rad za stručne radnike;

   6) ugovor o radu ili drugi ugovor zaključen sa stručnim radnikom, stručnim saradnikom i saradnikom;

   7) osnov prava korišćenja objekta i skica prostora u kojem se pruža usluga;

   8) program pružanja usluge (broj korisnika, procjena, planiranje i aktivnosti za pružanje konkretne usluge);

   9) procedure koje pružalac usluge obezbjeđuje u skladu sa propisom kojim se uređuju bliži uslovi za pružanje i korišćenje usluge, kao i normativi i minimalni standardi usluge za koju se podnosi zahtjev za izdavanje licence;

   10) dokaz o uplati administrativne takse, saglasno zakonu.

Pored navedenih dokaza, pružalac usluge smještaja u ustanovu, prihvatilišta, svratišta i dnevnog boravka, dužan je da dostavi i:

   1) popis opreme, dokaz o obezbijeđenim sanitarno-tehničkim i higijenskim uslovima za rad;

   2) stručni nalaz, odnosno izvještaj o izvršenim pregledima i ispitivanjima sredstava za rad sa ocjenom da su na njima obezbijeđene propisane mjere zaštite i zdravlja na radu; i

   3) dokaz o ispunjenosti uslova zaštite od požara.

Zahtjev se podnosi se na obrascu ZL- 1.

NAPOMENA: Na osnovu Zakona o administrativnim taksama, oslobođenji od plaćanja takse su:

  • državni organi, organi državne uprave, organi opštine i organi lokalne uprave;
  • Fond penzijskog i invalidskog osiguranja Crne Gore, Fond za zdravstveno osiguranje Crne Gore i Zavod za zapošljavanje Crne Gore;
  • ustanove iz oblasti zdravstva, nauke, kulture i socijalne i dječije zaštite, čiji je osnivač država;
  • ustanove iz oblasti prosvjete, čiji je osnivač država, osim za takse propisane tarifnim brojem 9;
  • organizacije crvenog krsta i druge humanitarne organizacije;
  • strani državljani i strane države, u skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorom ili pod uslovom uzajamnosti;
  • nezaposlena lica, lica sa invaliditetom i korisnici materijalnog obezbjeđenja porodice u skladu sa zakonom kojim se uređuje socijalna i dječija zaštita;
  • pružaoci usluge porodični smještaj-hraniteljstvo i porodični smještaj;
  • nevladine organizacije za ostvarivanje ciljeva za koje su osnovane;
  • druga lica, organizacije, ustanove, organi ako je oslobađanje utvrđeno posebnim zakonom.

Izdavanje licence pružaocu usluge porodičnog smještaja - hraniteljstva i pružaocu usluge porodičnog smještaja

Pružalac usluge porodičnog smještaja - hraniteljstva i pružalac usluge porodičnog smještaja zahtjev za izdavanje licence podnose Centru za socijalni rad.

Pružaocu usluge, Centar za socijalni rad izdaje licencu, ako je procijenjen kao podoban i uspješno je završio obuku za pružanje usluge porodičnog smještaja - hraniteljstva i porodičnog smještaja.

Zahtjev se podnosi se na obrascu ZL- 2.

Uslovi za kvalifikacije

Zakonom o socijalnoj i dječjoj zaštiti, propisano je da su stručni radnici: socijalni radnik, psiholog, pedagog, andragog, specijalni pedagog, pravnik, sociolog, defektolog, specijalni edukator, rehabilitator i doktor medicine.

Stručni saradnici su  lica druge struke, sa visokim obrazovanjem, koji obavljaju poslove kod pružaoca usluga.

Saradnici su lica sa srednjim obrazovanjem, koji obavljaju poslove kod pružaoca usluge.

 

Licenca za rad stručnim radnicima izdaje se za obavljanje:

   1) osnovnih stručnih poslova u socijalnoj i dječjoj zaštiti;

   2) specijalizovanih stručnih poslova u socijalnoj i dječjoj zaštiti;

   3) pravnih poslova;

   4) poslova planiranja i razvoja;

   5) poslova vaspitača;

   6) poslova radno-okupacionog terapeuta.

 

Stručni radnici kod pružaoca usluga moraju imati licencu za rad. Licenca se izdaje se na period od šest godina i obnavlja se u skladu sa ovim Zakonom.

Na izdavanje, obnavljanje i oduzimanje licence za rad doktora medicine primjenjuju se propisi iz zdravstvene zaštite.

 

Uslovi za izdavanje licence za rad

 

Licenca za rad se izdaje stručnom radniku koji:

1) ima odgovarajuću stručnu spremu i položen stručni ispit u skladu sa ovim zakonom;

2) ima sertifikat da je uspješno završio akreditovani program obuke.

 

O zahtjevu za izdavanje, obnavljanje i oduzimanje licence za rad u prvom stepenu rješava Zavod za socijalnu i dječju zaštitu.

 

Zahtjev i dokumentacija za izdavanje licence za rad

Stručni radnik podnosi zahtjev za izdavanje licence za rad Zavodu za socijalnu i dječju zaštitu.

 

Uz zahtjev, stručni radnik prilaže:

 

   1) diplomu ili drugi dokaz o završenim studijama VII-1 nivo kvalifikacija iz socijalnog rada, psihologije, pedagogije, andragogije, specijalne pedagogije, pravnih nauka, sociologije i defektologije;

   2) sertifikat o uspješno završenom akreditovanom programu obuke, odnosno programu pružanja usluge;

   3) uvjerenje o položenom stručnom ispitu.

 

Zahtjev se podnosi  na obrascu ZIL.

 

Program polaganja stručnog ispita

Stručni ispit za stručne radnike u oblasti socijalne i dječje zaštite sastoji se iz opšteg i posebnog dijela.

Opšti dio polaže se usmeno po programu koji sadrži sljedeće predmete:

  1. Osnovi ustavnog uređenja;
  2. Osnovi radnih odnosa;
  3. Osnovi upravnog postupka;
  4. Osnovi socijalne i dječje zaštite;

Posebni dio stručnog ispita obuhvata praktičnu provjeru znanja i polaže se usmeno.

Način prijavljivanja stručnog ispita

Obrazac: Prijava za polaganje stučnog ispita (www.gov.me)

Prijava za polaganje stručnog ispita podnosi se Ministarstvu rada i socijalnog staranja, Rimski trg br.46, Podgorica. Uz prijavu kandidat je dužan da priloži dokaze o ispunjavanju uslova za polaganje stručnog ispita:

  1. dokaz o završenom VI ili VII1 nivou kvalifikacije obrazovanja
  2. dokaz o radnom iskustvu
  3. fotokoriju lične karte
  4. kandidat koji je obrazovanje stekao u inostranstvu dostavlja i dokaz o priznavanju inostrane obrazovne isprave

O ispunjenosti uslova za polaganje stručnog ispita, datumu, mjestu i vremenu polaganja stručnog ispita, kandidati će biti obaviješteni najkasnije 30 dana prije dana određenog za polaganje stručnog ispita.

NAPOMENA: Kandidat koji je položio stručni ispit za rad u državnim organima dostavlja odgovarajući dokaz i polaže ispit iz opšteg dijela koji se odnosi na propise iz socijalne i dječje zaštite i posebni dio stručnog ispita.

Troškovi polaganja stručnog ispita

Troškove polaganja stručnog ispita snosi kandidat, a troškovi iznose 15 eura po ispitu.

Uplata troškova za polaganje stručnog ispita vrši se na uplatni račun 832-966-15 Naknada za polaganje stručnog ispita iz oblasti socijalne i dječje zaštite – Ministarstvo rada i socijalnog staranja.

Kandidat je dužan dokaz o uplati dostaviti na uvid sekretaru komisije prije početka ispita.

Način polaganja stručnog ispita

Ispitna pitanja za opšti i posebni dio stručnog ispita priprema Komisija, a stručni ispit se polaže usmeno.

Uspjeh kandidata na stručnom ispitu ocjenjuje se ocjenom “položio” ili “nije položio” za svaki od predmeta. Položio je kandidat koji je, za svaki predmet pojedinačno, dobio ocjenu “položio”.

Odlaganje ispita

Na zahtjev kandidata, polaganje stručnog ispita iz opravdanih razloga može se odložiti.

Popravni ispit i ponovno polaganje stručnog ispita

Kandidat koji je na stručnom ispitu dobio ocjenu “nije položio” iz jednog predmeta ima pravo da iz tog predmeta polaže popravni ispit.

Kandidat koji je na stručnom ispitu dobio ocjenu “nije položio” iz dva ili vise predmeta ima pravo na ponovno polaganje. Troškovi polaganja stručnog ispita za ponovno polaganje iznose, 15 eura po ispitu.

Uplata troškova za ponovno polaganje stručnog ispita vrši se na uplatni račun 832-966-15 Naknada za polaganje stručnog ispita iz oblasti socijalne i dječje zaštite – Ministarstvo rada i socijalnog staranja.

Posebni uslovi za kvalifikacije

Nema

Naknade

Nema

Nadležni organi

Ministartsvo rada i socijalnog staranja
Rimski trg br. 46, 81000 Podgorica
Telefon:+382 020 482 305
E-mail:kabinet@mrs.gov.me

Zavod za socijalnu i dječju zaštitu
Podljubović bb. 81000 Podgorica
Telefon: + 382 (0) 20 226 181
+ 382 (0) 20 226 182
E-mail:  zsdz@zsdz.gov.me
Web stranica: www.zsdzcg.me

Mail za slanje dokumentacije:

Kontakt osoba u vezi sa polaganjem stručnog ispita u oblasti socijalne i dječje zaštite

Sekretarka Komisije: Irma Mušović

e-mail: irma.musovic@mrs.gov.me

Program polaganja stručnog ispita (www.gov.me)

Kontakt osoba u vezi sa izdavanjem licence za obavljanje djelatnosti u oblasti socijalne i dječje zaštite

Sekretarka Komisije: Ivana Izgarević

kontakt: +382 20 482 - 413

e-mail: ivana.boskovic@mrs.gov.me

Relevantni propisi

  • Zakono o socijalnoj i dječjoj zaštiti („Sl. list CG“, br. 27/13, 1/15, 42/15, 47/15, 56/16, 66/16, 1/17, 31/17, 42/17, 50/17, 59/21, 145/21 i 3/23),
  • Pravilnik o bližim uslovima za izdavanje, obnavljanje, suspenziju i oduzimanje licence za obavljanje djelatnosti socijalne i dječje zaštite („Službeni list Crne Gore“, br. 38/18, 76/19, 16/21, 84/21 i 059/22),
  • Pravilnik o bližim uslovima za pružanje i korišćenje usluga porodičnog smještaja - hraniteljstva i porodičnog smještaja(„Službeni list Crne Gore“, br. 19/14 i 15/16),
  • Pravilnik o bližim uslovima za pružanje i korišćenje usluga, normativima i minimalnim standardima usluga za smještaj djece i mladih u ustanovu i malu grupnu zajednicu („Službeni list Crne Gore“, broj 18/18),
  • Pravilnik o bližim uslovima za pružanje i korišćenje, normativima i minimalnim standardima usluge smještaja odraslih i starih lica („Službeni list Crne Gore“, br. 58/14, 21/16, 15/18 i 65/19),
  • Pravilnik o bližim uslovima za pružanje i korišćenje, normativima i minimalnim standardima usluge smještaja u prihvatilištu – skloništu („Službeni list Crne Gore“, broj 76/19),
  • Pravilnik o kriterijumima i mjerilima za učešće korisnika, roditelja odnosno srodnika u plaćanju troškova usluga podrške za život u zajednici, savjetodavno-terapijskih i socijalno-edukativnih usluga i usluga smještaja („Službeni list Crne Gore“, br. 77/15 i 58/20),
  • Pravilnik o bližim uslovima za pružanje i korišćenje, normativima i minimalnim standardima usluga podrške za život u zajednici („Službeni list Crne Gore“, broj 63/19)
  • Pravilnik o uslovima, programu i načinu polaganja stručnog ispita u socijalnoj i dječjoj zaštiti („Službeni list Crne Gore“, br. 24/15, 60/17, 43/19, 16/21 i 59/22),
  • Pravilnik o bližim uslovima za izdavanje, obnavljanje i oduzimanje licence za rad stručnim radnicima u oblasti socijalne i dječje zaštite („Službeni list Crne Gore“, broj 73/17)
  • Pravilnik o bližim uslovima i standardima za obavljanje stručnih poslova u socijalnoj i dječjoj zaštiti („Službeni list Crne Gore“, br. 56/13, 14/14 i 73/19)

Pravni ljekovi

Protiv prvostepenog i drugostepenog rješenja ministarstva nije dozvoljena žalba već nezadovoljna stranka može pokrenuti tužbom upravni spor kod Upravnog suda Crne Gore u roku od 20 dana od dana prijema rješenja.